سویشرت و ژاکت، لباس‌های محبوب پاییز
استایل لباس زنانه و مردانه| خرید پیراهن، تیشرت| شلوار و دامن
ست کردن لباس زنانه و مردانه| خرید لباس و کفش

ژاکت‌ها و سویشرت‌ یا همان سویت‌شرت در زبان عامیانه، از لباس‌های پاییزی و زمستانی پرطرفدارهستند. بخش زیادی از جامعه فارغ از جنسیت و سن از این دو نوع لباس استفاده می‌کنند. این دو بالاپوش زمستانی تمامی انتظارات شما از لباس‌های زمستانی را برآورده می‌کنند؛ لباس‌هایی گرم و راحت! مجله‌ی وُگ در مقاله‌ای با نام Why every closet should have these 14 basics items سویشرت را به عنوان یکی از آیتم‌های ضروری کمد لباس معرفی کرده‌است.

در این مقاله به انواع  ژاکت و سویشرت، تفاوتشان با یکدیگر، ترند ژاکت و سویشرت امسال می‌پردازیم.

اولین سویشرت

بنجامین راسل Benjamin Russell Jr.  بازیکن فوتبال آمریکایی در سال ۱۹۲۶ ایده طراحی یک لباس ورزشی مناسب فوتبال را ارائه کرد. او از لباس‌های پشمی که موقع فوتبال باعث خارش می‌شد بیزار بود؛ به همین دلیل ایده طراحی یک بلوز پنبه‌ای (پنبه قابلیت تنفس‌پذیری دارد و جریان هوا را در لباس برقرار می‌کند) را با پدرش در میان گذاشت. در سال ۱۹۳۰ پدرش ایده او را اجرا کرد و به این ترتیب بلوز ورزشی پنبه‌ای، یا همان سویشرت به معنی عرق‌گیر تولید شدند.

 
 

تغییرات سویشرت‌ها در گذر زمان

سویشرت در ابتدا یک لباس ورزشی پنبه‌ای ضخیم بود؛ که برای ورزش استفاده می‌شد. عملکرد این لباس به سبب ویژگی‌های الیاف پنبه به گونه‌ای بود؛ که به جمع شدن عرق بدن وررزشکار و تعادل دمای بدن در هنگام ورزش کمک می‌کرد. اما به مرور زمان سویشرت‌ها در مدل‌های متنوع تولید شدند و به استایل روزانه مردم راه پیدا کردند.

تفاوت سویشرت Sweatshirt و ژاکت Jacket

اگر واژه Sweatshirt را سرچ کنید با تعریف پیراهن آستین بلند، یقه گرد و از جنس پارچه‌ای نرم که برای ایجاد گرما و تعریق هنگام فعالیت‌های ورزشی مناسب است، مواجه می‌شوید. اما در ایران ما به اشتباه به ژاکت Jacket سویشرت می‌گوییم. سویشرت و ژاکت هر دو یک نوع بالاپوش بیرونی هستند؛ که هدف هردوی آن‌ها گرم نگه‌داشتن بدن است.

سویشرت‌ها معمولا جلو بسته هستند؛ اما ژاکت‌ها اغلب جلویشان به‌وسیله زیپ یا دکمه باز و بسته می‌شود. جنس سویشرت‌ها اغلب از پارچه‌های پنبه‌ای خیلی ضخیم است؛ اما ژاکت‌ها با جنس‌های مختلفی مانند پشمی، چرم، نایلون، مخمل و بافتنی و… تهیه می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو نوع لباس این است؛ سویشرت یک لباس تنفس‌پذیر است که هنگام ورزش باعث می‌شود دمای بدن شما بیش از حد بالا نرود.

همانطور که در بخش قبل گفتیم؛ سویشرت‌ها در ابتدا به منظور عرق‌گیر برای ورزش ابداع شدند، اما پس از مدتی به استایل‌های روزمره مردم رسیدند. ژاکت‌ها تقریبا مشابه کُت‌ها هستند. نکته‌ی قابل توجهی که درباره‌ی ژاکت‌ها وجود دارد این است؛ ژاکت‌ها در ابتدا مانند کُت‌ها کلاه نداشتند، با گذشت زمان کلاه نیز به برخی از ژاکت‌ها اضافه شد. به نوع کلاه‌دار آن هودی می‌گویند.

 
 

انواع سویشرت Sweatshirt

سویشرت یقه گرد Round Neck Sweatshirt

یک بلوز یقه گرد از جنس پنبه مناسب برای هوا سرد و استفاده در زیر ژاکت است. این نوع سویی‌شرت اغلب جیب ندارد. ترکیب یک سویشرت یقه گرد با یک شلوار جین آبی، برای مواقعی که نمی‌دانید چه بپوشید یک استایل راحت، اسپرت و گرم را برای شما می‌سازد. در سایت سارک می‌توانید نمونه‎‌های تمام پنبه سویشرت‌های یقه گرد را در طرح‌ و رنگ‌های پاییزی ببینید.

 

بلوزهای پاییزی سارک

 

سویشرت کلاه‌دار Hoodie    

هودی‌ یک نوع سویشرت کلاه‌دار است. این نوع سویشرت ممکن است جیب داشته باشد یا نداشته باشد؛ در سایت سارک می‌توانید مدل بدون جیب و با جیب هودی‌های سارک رامشاهده کنید. یک هودی‌ به همراه یک لگ ورزشی برای باشگاه، فعالیت‌های ورزشی و روزانه بهترین انتخاب است.

 

سویشرت های سارک

 

پولیور Pullover

مدل‌های مختلف سویشرت را که با کاموا بافته می‌شود؛ پولیور می‌گوییم.  نوع دیگر پولیورها با استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای، که نازک‌تر از پارچه مورد استفاده برای دوخت هودی‌ها است، دوخته می‌شوند.

سویشرت ورزشی Sportswear sweatshirt

سویشرت‌های ورزشی  تنفس پذیر و کشسان هستند؛ به همین دلیل به راحتی با حرکات بدن تغییر شکل می‌دهند. پلی‌استر از الیاف مورد استفاده در سویی‌شرت‌های ورزشی، سبک، کشسان و تنفس‌پذیراست به سبب این ویژگی‌ها این لباس برای ورزش کاملا مناسب است.

 
 

سویشرت کراپ Crop Top Sweatshirt 

یک مدل دیگر از سویشرت‌ها که در سال‌های اخیر میان خانم‌ها محبوب شده‌است؛ سویشرت های کراپ یا نیم تنه هستند. هودی‌‌ نیم‌تنه و سویشرت نیم‌تنه ورزشی، مدل‌های دیگر سویشرت کراپ هستند.

سویشرت‌های آستین حلقه‌ای Sleeveless Sweatshirt

یک سویشرت آستین حلقه‌ای معمولا کلاه‌دار، که به نوع کلاه‌دار آن هودی آستین حلقه‌ای می‌گویند. این لباس برای استفاده خارج از منزل روی لباس دیگری پوشیده می‌شود. این نوع سویشرت به تنهایی برای باشگاه و فعالیت‌های ورزشی انتخاب خوبی است.

سویشرت زیپ‌دار Zip-up Sweatshirt

جلوی این سویشرت به وسیله زیپ باز و بسته می‌شود  و جنس آن معمولا از پنبه است. به نوع کلاه‌دار سویشرت زیپ‌دار، هودی زیپ‌دار Zip-up hoodie می‌گویند. هودی‌های زیپ‌دار سارک کاملا گرم و مناسب فصل، با رنگ‌های پاییزی در سایت سارک منتظر شما هستند.

 
 

سویشرت یقه اسکی Turtle Neck Sweatshirt

همانطور که از نام این سویشرت پیداست یقه‌اش مانند بلوز یقه اسکی بلند است، به همین دلیل برای زمستان مناسب است. این سویشرت مانند یک هودی بدون کلاه است که یقه‌ی بلندی دارد.  یک مدل از این سویشرت‌های یقه اسکی را در سایت سارک می‌توانید ببینید.

 

سویشرت سارک

 

سویشرت‌های ترند پاییز و زمستان ۲۰۲۰/۲۰۲۱

ترند سویشرت های امسال مربوط به نوع آن‌ها نمی‌شود؛ بلکه جزییات است که تعیین می‌کند یک سویشرت در ترندهای امسال حضور دارد یا خیر.  سویشرت ‌هایی با آستین‌های حجیم، پولیورهای بافتنی اُورسایز، سویشرت های کراپ یا نیم‌تنه وسویشرت ‌هایی با برش‌های غیر معمول امسال ترند هستند.

انواع ژاکت Jacket

ژاکت بامبر یا ژاکت پرواز Bomber Jacket

اگر به دنبال یه ژاکت بادوام هستید، ژاکت‌های بامبر بهترین انتخاب است. ژاکت بامبر، یک ژاکت کوتاه است که جلوی آن با زیپ باز و بسته می‌شود. دور کمر و سرآستین‌های این نوع ژاکت پارچه‌ی کش‌باف است. جنس این ‌ژاکت معمولا از چرم یا نایلون است. ژاکت‌های پرواز در ابتدا لباس خدمه پرواز نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود. این ژاکت، یک ژاکت همه‌کاره است که برای هر کسی مناسب و راحت است. ژاکت‌های بامبر برای استایل‌های ورزش و کژوال انتخاب مناسبی هستند.

ژاکت بایکر یا ژاکت چرم

Motorcycle Or Biker Jacket Or Leather Jacket 

ژاکت‌های بایکر یا سوار یک مدل ژاکت کوتاه، فیت بدن و از جنس چرم هستند.  رنگ‌های متنوعی از این ژاکت وجود دارند؛ اما معروف‌ترینِ این ژاکت‌ها مشکی آن است. این ژاکت‌ها بهترین انتخاب برای روز‌های سردی است که نمی‌دانید چه چیزی بپوشید.

 
 

ژاکت تراکِر یا ژاکت کامیون Trucker Jacket

ژاکت تراکر کوتاه و فیت بدن است. این نوع ژاکت جلویش با دکمه باز و بسته می‌شود و معمولا یک جیب، گاهی نیز دو جیب بر روی قسمت سینه این ژاکت قرار دارد. جنس این ژاکت از جین یا مخمل است.

ژاکت جین Denim Jacket  

یک انتخاب عالی برای استایل‌های کژوال و اسمارت کژوال، ژاکت‌های جین هستند. جنس این ژاکت از جین است و جلویش با دکمه باز یا بسته می‌شود. این ژاکت‌ها در برخی مدل‌ها جیب دارند و در برخی ندارند؛ علاوه بر این می‌توانند کوتاه یا بلند باشند. ژاکت‌های جین و ژاکت‌های تراکر علاوه بر تفاوت‌های جزیی در دوخت و طراحی، یک تفاوت اساسی  دارند؛ ژاکت‌های جین برای هر فصلی از سال مناسب هستند، اما چون ژاکت‌های تراکر جنس پارچه‌شان ضخیم‌تر و یا درونشان پشمی است؛ برای هوای سرد و یا خنک مناسب هستند.

 
 

ژاکت ترک Track Jacket 

این ژاکت یک انتخاب مناسب برای ورزش یا گردش است. ژاکت‌های ترک راحت و سبک هستند، با یک زیپ باز و بسته می‌شوند و معمولا شلوار سِت خودشان را دارند که این انتخاب شلوار را برای شما آسان می‌کند. این ژاکت‌ها همان هودی‌های زیپ‌دار هستند.

پارکا Parka   

پارکا به کاپشن‌های بلند گفته می‌شود؛ که اغلب به اشتباه در دسته‌بندی ژاکت‌ها آورده می‌شود. اما چون خیلی از ژاکت‌ها بلند‌تر است در این دسته‌بندی جا نمی‌گیرد. پارکا برای هوای خیلی سرد مناسب است، داخل آن معمولا از پشم و یا آستری‌های خیلی گرم است. بعضی از مدل‌های پارکا در قسمت حاشیه کلاهشان خز دارند. جلوی پارکاها با زیپ باز و بسته می‌شود.

 
 

آنوراک Anorak 

ژاکت‌های آنوراک و کاپشن پارکا را گاهی باهم اشتباه می‌گیرند؛ در حالیکه این دو تفاوت‌های زیادی دارند. آنوراک یک ژاکت، اغلب از جنس نایلون و جلوبسته است؛ که یک زیپ کوچک در قسمت یقه تا سینه دارد. این ژاکت ضدآب، کلاه‌دار، سبک و مناسب روزهای بارانی است. بعضی از مدل‌های این ژاکت در پایینشان با یک بند جمع می‌شوند.

ژاکت پشمی Shearling Jacket 

در زمستان از این ژاکت‌ها غافل نشوید! درون این ژاکت‌ها از پشم طبیعی یا مصنوعی گوسفند است.پشم عایق گرماست به همین دلیل این نوع ژاکت می‌تواند در زمستان شمارا گرم نگه‌دارد. در ابتدا این ژاکت‌ها از درون پشمی بودند و از بیرون از جنس جیر، اما در حال حاضر با پارچه‌های دیگری نظیر چرم نیز دوخته می‌شوند؛ حتی مدل‌هایی از آن که تماما پشمی باشند نیز وجود دارد مانند ژاکت‌های تدی.

 
 

ژاکت صحرایی Field Jacket 

این ژاکت اغلب به رنگ سبز زیتونی است و جیب‌های زیادی دارد. ژاکت صحرایی، ابتدا برای اعضای ارتش تهیه می‌شد به همین دلیل با نام M65  نیز شناخته می‌شود. دوخت بعضی از مدل‌های این ژاکت به شکل لحافی Quilt است.

ژاکت‌های بادگیر Windbreaker

ژاکت‌های بادگیر در مقابل ورود باد به داخلشان بسیار مقاومند و به این منظور در ناحیه گردن، آستین و کمر بوسیله‌ی کش یا بندی که درون لباس قرار دارد جمع می‌شوند. این ژاکت‌ها از جنس نایلون هستند.

 
 

ژاکت‌های ترند پاییز و زمستان ۲۰۲۰/۲۰۲۱

ژاکت‌های چرم Leather Jacket 

یکی از ژاکت‎‌های ترند امسال ژاکت چرم است. در شوی پاییز و زمستان ۲۰۲۰/۲۰۲۱ برند شنل Chanel ، سلین Celin ، دیور dior و لویی ویتان Louis Vuitton ژاکت‌های چرم خودنمایی می‌کرد.

 

ژاکت چرم برند دیور dior و شنل chanel

 

ژاکت پشمی Shearling Jacket 

ترند دیگر ژاکت‌ها، ژاکت‌های پشمی است؛ که در شوی پاییز و زمستان برندهای مانند کلوِئی Chloe و مارک جیکوبز Marc Jacobs  دیده‌ شد.

 

ژاکت پشمی برند مارک جیکوبز Marc Jacobs و کلوئی Chloe

 

ژاکت‌های ریش‌ریش‌دار

ژاکت‌های ریش‌ریش‌دار که از فیلم‌های وسترن به ترندهای امسال رسیده‌اند؛ در شوهای پاییز و زمستان ۲۰۲۰/۲۰۲۱ برندهای پام انجلز Palm Angels و اِترو Etro دیده شدند.

 

ژاکت ریش‌ریش‌دار برند اترو Etro و پام انجلز Palm Angels

 

ژاکت‌هایی با پترن چهارخانه

ژاکت‌هایی با پترن چهارخانه، امسال ترند هستند. این ژاکت‌های چهارخانه را در یک سال اخیر زیاد دیده‌ایم؛  در شوهای پاییز و‌زمستان ۲۰۲۰/۲۰۲۱ نیز زیاد دیده شدند. ورساچی Versace و میو میو Miu Miu از برندهای بودند، که ژاکت‌های چهارخانه را در کالکشنشان داشتند.

 

ژاکت چهارخانه برند میو میو miu miu و ورساچی Versace



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 16 فروردين 1400برچسب:,
ارسال توسط مدیر وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




کد تصویری